Woordmerk Flow Factor Coaching met gestileerd wit icoon op turquoisegroene achtergrond.

Flow Factor Coaching huisstijl & website

Voor de klant Flow Factor Coaching heb ik een huisstijl en custom website ontwikkeld. Alles op maat gemaakt en afgestemd op de persoonlijke behoeften.

De briefing

Flow Factor Coaching heeft een krachtige maar toegankelijke uitstraling. Het past bij een luxe prijssegment en een doelgroep die streeft naar balans, welzijn en het bereiken van doelen. Zowel zakelijk als privé, met 1-op-1 en groepscoaching. Het ontwerp straalt een gevoel van flow, balans en deskundigheid uit, op basis van thought leadership.

De stijl is eenvoudig en modern, zonder 3D-effecten of overmatige details. Het logo is veelzijdig en responsive zodat het toegepast kan worden in verschillende verschijningsvormen, van app-icon tot volledige uiting. Tot slot heeft het ontwerp een neutrale aantrekkingskracht, met vloeiende vormen die zowel mannen als vrouwen aanspreken.

De merkwoorden concreet, toegankelijk, kennis van zaken, krachtig en doelbewust beschrijven de kern van de Flow Factor Coaching huisstijl.

De oplossing

Het design

De visuele stijl draait om eenvoud en verfijning. Het logo is opgebouwd rond twee gestileerde F’en die in elkaar overvloeien. Dit is een symbool voor de persoonlijke verbinding en innerlijke flow die de coachingstrajecten moeten opleveren. Tussen de vormen loopt een subtiel, maar betekenisvol pad.

Evolutie van Flow Factor logo, van geometrisch “FF”-symbool naar vloeiend bladachtig pictogram in drie stappen.
Vier Flow Factor logo’s in verschillende kleuren: teal, lichtblauw, paars en groen, met tekst “Flow Factor Coaching”.
Gestileerd Flow Factor logo in zwart op wit en wit op zwart, met vloeiende, bladachtige vormen.

Het geheel is responsief ontworpen voor het gebruik op meerdere toepassingen. Van app-icon tot op de website. Het kleurenpalet bestaat uit twee krachtige primaire kleuren (merk en accent) en drie ondersteunende tinten. Qua typografie heb ik gekozen voor Chillax Semibold voor de koppen, Noto Sans voor bodytekst en Segoe UI voor de Office-omgeving.

Overzicht van Chillax-lettertype in semi-bold stijl, met alfabet en cijfers, naast grote lichtblauwe letter F.

De aanpak voor de huisstijl

Het traject begon met een uitgebreide intake en een vertaalslag naar een success statement. Pas toen dat resoneerde bij de klant, startte het ontwerp. Ik maakte schetsen en varianten, tot de juiste vorm klikte. Deze variant heb ik uitgewerkt en vertaald naar branding guidelines met logo-variaties, kleurgebruik en toepassing van grafische elementen.

Opengevouwen brandbook met groene pagina en kleurenschema’s op witte pagina met titels als “Primaire Kleuren”.

De aanpak voor de website

Voor het webdesign hebben we een apart intakegesprek gehouden. De website is bedoeld voor twee doelgroepen, elk met hun eigen contentpijlers (voor wie, aanpak, over mij, aanbod, blog). Het UX / UI design heb ik uitgewerkt als een prototype in Figma. Dit maakt het itereren op het ontwerp snel en effectief. Na een definitief ontwerp heb ik dit omgezet naar een custom WordPress-template. Geen confectiewerk, maar maatwerk tot op de pixel.

Twee zwevende laptops op houten planken tonen websites met Flow Factor branding en teksten over coaching.
Smartphone met Instagram-profiel van Flow Factor Coaching en groen logo in zwevende postweergave.


"Geen kopiewerk, maar unieke creatie die echt past bij wie ik ben en wie ik wil aanspreken."

Branding

Ik heb de samenwerking met Ruud als zeer prettig ervaren. Wij zijn gestart met het uitdenken van mijn logo en huisstijl. Ruud is in staat om echt goed door te vragen naar de kern van zaken en dit vervolgens te vertalen naar vormgeving. Geen kopiewerk, maar unieke creatie door het aanleveren van schetsen die al meteen goed in de richting zaten.

Na een vloeiend proces van eliminatie zijn we gekomen tot een merkbeeld die voor mij helemaal aansluit op wie ik ben en wie ik wil aanspreken. Vervolgens heeft Ruud hier een huisstijl van A tot Z uitgewerkt wat mij in staat stelt om zowel online als offline te gebruiken.

Website

Nadat Ruud mijn merkbeeld en logo op een professionele wijze had uitgewerkt en aangeleverd, zijn wij gestart met het uitdenken van mijn website. Ik had zelf al goed nagedacht over de content, navigatie en functionaliteit welke Ruud vervolgens in een visueel concept heeft uitgewerkt. Op deze manier van werken was het mogelijk om heel zichtbaar en efficiënt tot een definitieve opzet te komen.

Met deze goede voorbereidingen was alles duidelijk en was Ruud in staat om de website snel en efficiënt op te bouwen. Dit heeft Ruud op een zeer responsief en schaalbare manier opgezet. Hierdoor is er een goed fundament neergelegd waar nog een lange tijd op doorgebouwd kan worden en is daarnaast ook goed door mijzelf aan te passen. Het resultaat is voor mij echt boven verwachting.

Laurens Eigenaar
  • #flowfactorcoaching
  • #logodesign
  • #design
  • #illustrator
  • #indesign
  • #figma
  • #visualstudiocode
  • #portfolio