Logo voor Zoëzo voor jou bestaande uit een icoon met 5 gekleurde vlakken en het woord Zoëzo onder het icoon

Zoëzo voor jou! logo ontwerp

De klant “Zoëzo voor jou!” is een holistische praktijk gestart en heeft mij gevraagd een logo ontwerp te maken. Een logo in de vorm van een woordmerk die te gebruiken is op haar website en op de socials. Samen zijn we de ware aard van het merk gaan ontdekken.

Over Zoëzo voor jou!

Zoëzo voor jou! is een holistische praktijk die behandelingen biedt ter ontspanning en om (weer) in balans te komen zodat de persoon weer in zijn of haar kracht komt te staan. Op een holistische manier worden eventuele klachten of blokkades aangepakt. Daarnaast bieden de behandelingen rust en ontspanning in de vorm van massages, klankschalen-, cupping- of Reiki-behandeling.

Onderzoek en inzichten

Toen Yvette – de trotse eigenaresse – bij mij kwam zijn we samen op zoek gegaan naar de waarden achter het merk. Onder andere wat het imago van merk zou moeten zijn en welke stijl hier het beste bij zou passen. Het belangrijkste was het uitstralen van een sfeer waar mensen zich op hun gemak voelen en zich open kunnen stellen. Met een briefing en na een aantal interviews ben ik verder gegaan met een mindmap.

De belangrijkste elementen uit de briefing waren:

  • Rust, vertrouwen, kracht en ontspanning uitstralen
  • Een warme en kleurrijke kleurstijl
  • Woordmerk die ook als los icoon gebruikt kan worden
  • De 5 elementen van holisme: fysiek, mentaal, emotioneel, energetisch en spiritueel

Ik heb meerdere schetsen gemaakt en heb meerdere experimenten gedaan met de letter Z. Mijn eerste voorstel was een subtiele draad die in 3D-vorm de letter Z lieten zien. In de vorm zaten de 5 elementen verscholen. Dit bleek in overleg niet de juiste richting te zijn. Terug naar de tekentafel!

Het design

Tijdens ons eerste gesprek had ik vluchtige schetsen gemaakt van mogelijke logodesigns. Hier vond ik de inspiratie voor een nieuwe richting.

De vorm

Ik ben begonnen met een z-vorm die een cirkel opdeelt in 5 gebieden om de 5 elementen van holisme terug te laten komen. Ik wilde de z-vorm minder letterlijk maken en de vlakken meer accentueren. Hiervoor heb ik het design “geflipt”, gebruik gemaakt van negative space en de hoeken van de vlakken afgerond om het design vriendelijker te maken.

De vorm van het logo voor Zoëzo voor jou stap voor stap
De vorm van het logo voor Zoëzo voor jou stap voor stap

Balans en kleur

Waar het holisme staat voor balans, is dat binnen design minstens zo belangrijk. Een uitgelezen kans om de gulden snede (golden ratio) toe te passen. Ieder lijnstuk van de z-vorm is onderdeel van cirkels die qua diameter een onderlinge verhouding hebben van de gulden snede.

Omdat de 5 elementen van het holisme met elkaar verbonden zijn en in elkaar over gaan heb ik dit terug laten komen in de kleuren door een gradient toe te passen. Ik heb passende kleuren gezocht bij de 5 elementen die de betekenis het beste weergeven en ook psychologisch het juiste gevoel oproepen.

De 5 kleuren die de gradient vormgeven zijn:

  • rood – voor emotioneel
  • geel – voor energetisch
  • paars – voor spiritueel
  • groen – voor fysiek
  • blauw – voor mentaal
Kleurgebruik in logo Zoëzo voor jou en toepassing gulden snede uitgelegd
Kleurgebruik in logo Zoëzo voor jou en toepassing gulden snede uitgelegd

Woordmerk

Als laatste stap heb ik het woord Zoëzo toegevoegd aan het logo om er een woordmerk van te maken. Het logo kan daarnaast ook als los icoon worden gebruikt. Voor socials leent het icoon zich bijvoorbeeld goed om te gebruiken als avatar.

Reflectie

Dit project was persoonlijk een grote en mooie uitdaging. De wereld van holisme is nieuw voor mij en dus was mijn onderzoeksfase misschien wel de belangrijkste fase. Ik heb veel schetsen gemaakt om uiteindelijk bij de eerste ingeving terug te komen. Zo zie je maar, soms is de eerste ingeving toch de beste. Ik ben trots op het eindresultaat en heb onderweg mooie en nieuwe dingen geleerd.

"Kleurrijk en passie"

Ruud werkt vol passie aan het maken van logo’s, hij heeft veel ideeën en verwerkte deze samen met mijn wensen in een logo. Vind je het logo niet mooi of past het niet bij je bedrijf? Geen probleem, Ruud begint gewoon weer opnieuw. Net zolang totdat jij tevreden bent met het resultaat.

Het logo deel ik met trots op mijn website en socials. Het contact met Ruud verliep goed. Ruud is relaxt, stelt vragen, luistert naar je verhaal en hij denkt graag met je mee.

Kortom ben je op zoek naar iemand, die jouw logo ontwerpt, met boordevol ideeën en veel grafische kennis dan ben je bij Ruud aan het juiste adres!

Yvette Eigenaar
Deel dit project: